مرکز علم سنجی دانشگاه
ارزش اقتصادی حضور در نظام های رتبه بندی در همایش ملی مدیران اطلاعرسانی پزشکی و روسای کتابخانههای مرکزی
ارزش اقتصادی حضور در نظام های رتبه بندی در همایش ملی مدیران اطلاعرسانی پزشکی و روسای کتابخانههای مرکزی
همایش ملی مدیران اطلاع رسانی پزشکی و روسای کتابخانههای مرکزی دانشگاه های علوم پزشکی یکشنبه 31 اردیبهشت ماه سال جاری با حضور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور برگزار شد. به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزرات بهداشت، در همایش کشوری مدیران اطلاعرسانی پزشکی کشور دکتر علی گزنی عضو هیأت علمی گروه پژوهشی مدیریت اطلاعات، در همایش به مقوله ارزش اقتصادی حضور در رتبههای معتبر بین المللی به سخنرانی پرداخت و عنوان کرد: در سال گذشته درآمد دانشگاههای علوم پزشکی از محل دانشجویان بین المللی از مرز ۴ میلیارد دلار گذشته است و این در شرایطی است که ارزش اقتصادی دانشجویان بینالملل بیش از این است.
وی با تاکید بر اینکه باید نظام رتبه بندی مرجع را بشناسیم و برای آن هدفگذاری کرده و طبق برنامه برای حضور در هر یک برنامه ریزی انجام شود تا دانشگاهها حضور موثر در رتبه بندی های بین المللی داشته باشند.
دکتر گزنی با بیان اینکه یکی از اولین دستاوردها جنبه اقتصادی است، افزود: ارزش مستقیم و غیرمستقیم تجارت جلب دانشجویان بین الملل ۳۰۰ میلیارد دلار است. ولی باید توجه داشت حضور در تمام رتبه بندیها مفید نیست؛ باید دید نظام آموزش عالی کشور به کدام سمت در حال حرکت است.
وی اظهار داشت: سه رتبه بندی اصلی و بزرگ در دنیا برای دانشگاه ها وجود دارد. تایمز، QS و شانگهای. در حال حاضر 23 دانشگاه علوم پزشکی در رتبه بندی تایمز حضور دارند. 4 دانشگاه علوم پزشکی در QS و 12 دانشگاه علوم پزشکی در نظام رتبه بندی شانگهای هستند. میزان درخواست برای رتبه بندی در نظام تایمز به دلیل اهمیت و جایگاه ویژه آن رو به افزایش است. باید به دانشگاه های علوم پزشکی یاری برسانیم تا در این نظام ها حضور موفق داشته باشند.
دکتر گزنی با طرح این پرسش که حال باید دید نظامهای رتبهبندی چه مسائلی را میسنجد و به چه مسائلی بی تفاوت است؟! ادامه داد: طبق بررسیهای انجام شده اغلب کارکرد پژوهشی دانشگاه سنجیده میشود با اینکه مدعی هستند به فناوری هم توجه میکنند ولی میزان آن محدود است. از سوی دیگر این نظامها در سنجش مسائل علمی خوب، بخش اقتصادی متوسط و در بخش اثرگذاری اقتصاد علم ضعیف هستند و با علم به این نکات باید دانشگاههای کشور را وارد نظامهای رتبه بندی کنیم.
نظر